Search

Meer grip op je gedachten

Updated: Feb 16

Dagelijks hebben we zo'n 50.000 - 70.000 gedachtes. Hoe krijgen we vat op die oneindige stroom van energie?




Mind Control


Onbewust identificeren we ons vaak met de meest bizarre gedachtes. Het is dat kleine stemmetje in ons hoofd, die dingen zegt als: 'Het zal wel weer niks worden', 'Waarom ben ik niet wat eerder opgestaan? Nu is het weekend al weer bijna voorbij', 'Ik baal van mijn werk', 'Shit, weer te laat vertrokken', 'Ik wordt gek van die kinderen', 'Dit is te veel voor mij', 'Ik trek het niet meer...'

Het is dat kleine stemmetje in ons hoofd, die dingen zegt als: 'Het zal wel weer niks worden', 'Waarom ben ik niet wat eerder opgestaan?'

De kunst is om je niet te veel met dit soort negatieve gedachten te identificeren en je aandacht te richten op gedachtes die je wel helpen. Mind Control is het toverwoord. Hier zijn vijf regels die houvast bieden voor een leven waarin jij aan het roer staat.


Regel 1: Maak contact met je persoonlijke assistent


Jouw 'mind' / 'geest' werkt als een persoonlijke assistent die doet wat jij wilt. Als je een bepaalde uitkomst wilt, is het dus verstandig om je geest duidelijke instructies te geven.

Je geest is een geweldig stuk gereedschap, gebruik het!

Jij bent de baas. En dat is niet niks. Jij bepaalt welke opdrachten je aan je geest geeft. En je geest geeft jou precies terug wat je erin stopt. Het is een non-stop biofeedback machine. Dit is het punt: je hebt altijd een keuze. Je kunt ervoor kiezen om iets moeilijk en dramatisch te maken. Of je kunt er voor kiezen om iets leuk(er) en interessant te maken. De energie die je erin stopt is gelijk, maar het resultaat verschilt nogal.

Jij bepaalt welke opdrachten je aan je geest geeft. En je geest geeft jou precies terug wat je erin stopt. Het is een non-stop biofeedback machine.

Wees je dus bewust van de dingen die je denkt, en verander ze als ze je niet verder helpen. Zo hou je jouw persoonlijke assistent effectief aan het werk.

Wees je bewust van de dingen die je denkt, en verander ze als ze je niet verder helpen.

Natuurlijk is het irritant als je boze, gefrustreerde, zenuwslopende gedachten hebt en iemand anders vertelt jou doodleuk dat je gewoon eens wat positiever moet denken. Maar wat als je het experiment aangaat? Bijvoorbeeld door die non-stop gedachtenstroom als een spelletje te benaderen en jezelf de volgende vraag te stellen: hoe zou ik me voelen als ik deze negatieve gedachten nu eens niet zou geloven? De grap is dat je dan heel direct zult ervaren hoe geweldig dit voelt. Misschien hou je dit gevoel een paar seconden vast, maar dat is lang genoeg om te weten welke energie je veel liever in je leven toelaat.

Maak er een spelletje van en stel jezelf de volgende vraag: hoe zou ik me voelen als ik deze negatieve gedachten nu eens even niet zou geloven?

Een simpel voorbeeld: Je hebt een tentamen, de stof is veel en behoorlijk pittig. Je kunt dan denken: 'Pfff... hoe ga ik hier ooit doorheen komen, ik snap er geen bal van, dit lukt me nooit.' Jouw persoonlijke assistent kan hier niet zoveel mee, want de signalen die je geeft zijn nogal vaag en ondermijnend. Je zult merken dat je telkens wel een excuus vindt om de stof niet te bestuderen, dat je er inderdaad de ballen van snapt, en dat je gefrustreerd voelt als je achter je bureau zit. Jouw persoonlijke assistent geeft je precies terug wat je hebt opgedragen: chaos en hulpeloosheid. Je kunt ook denken: 'Ik ga dit goed inplannen, me volledig focussen, mijn hersens laten kraken en waar nodig wat extra hulp inschakelen.' Dit zijn boodschappen waar je geest wel wat mee kan, en die jou energie geven. Je zult merken dat alles een stuk makkelijker gaat, en wie weet krijg je er straks nog lol in ook.


Regel 2: Geef je assistent de beste woorden en plaatjes


Mind control is iets anders dan alleen maar een beetje positief denken. Het gaat erom dat je duidelijke, positieve, 'exciting' commando's aan je geest geeft. Je hebt bijvoorbeeld het 'goede voornemen' om in het nieuwe jaar meer te gaan sporten. Als het alleen maar een vaag voornemen is, zonder enig zelfonderzoek, zal hier waarschijnlijk weinig van terechtkomen en de kans is groot dat je een jaar later weer precies hetzelfde voornemen hebt...

Je doorbreekt dit door je geest (jouw persoonlijke assistent) van duidelijke opdrachten en beelden te voorzien, die voortkomen uit een oprechte intentie. Je accepteert dan waar je nu staat en erkent dat je het echt anders wilt. Dit zal vrij automatisch leiden tot gedachten die je energie geven, zoals: 'Ik verdiep me in trainingsschema's en maak daar een persoonlijk plan bij, dat betekent dat ik twee keer per week ga sporten, op woensdagavond en zondagochtend, ik monitor mijn vooruitgang en geniet van de spierpijn, want zo weet ik dat er echt iets verandert in mijn lichaam en over drie maanden zie ik mezelf energiek dansen op een leuk feest met een lichaam waarin ik me steeds meer thuis voel.'

Mind control is iets anders dan alleen maar een beetje positief denken. Het gaat erom dat je duidelijke, positieve, 'exciting' commando's geeft.

Neem jezelf serieus en doe dit bij al jouw dromen en wensen. Hoe vaker je het doet, hoe vanzelfsprekender het wordt en zo verander je je leven in de kortste keren. Want iedere gedachte en ieder beeld dat je je voorstelt, roept een gevoel op en dat leidt tot bepaald gedrag en dat gedrag wordt al snel een gewoonte - en al die gewoontes samen bepalen uiteindelijk de kwaliteit van jouw leven.


Regel 3: Geef eenduidige boodschappen


Ook handig om te weten: jouw persoonlijke assistent weet zich geen raad met tegenstrijdige boodschappen. Als je bewust 'ja' zegt, maar onbewust zeg je 'nee', dan levert dat geheid conflicten op. Simpel voorbeeldje: Je gaat uit eten met je gezin. Tegelijkertijd maak je je zorgen of je dit jaar wel voldoende zult verdienen. Grote kans dat dit etentje veel minder gezellig is dan je had gehoopt. Of misschien heb je juist wel een goede baan en geld in overvloed, maar verlang je onbewust naar meer vrije tijd. Grote kans dat je je werk steeds minder leuk gaat vinden en je steeds vaker ziek meldt. Realiseer je dat slechts 5% van onze gedachten bewust is, en dat de overige 95% onbewust is. Als er een conflict is tussen die twee zal je onbewuste (je gevoel) het altijd winnen.

Slechts 5% van onze gedachten is bewust, de overige 95% is onbewust.
Als je bewust 'ja' zegt, maar onbewust zeg je 'nee', dan levert dat geheid conflicten op.

Nu vraag je je waarschijnlijk af: maar als er zoveel onbewust is, wat kan ik daar dan aan doen? Hoe krijg ik die twee met elkaar op één lijn? De eerste stap is erkennen dat je verstand en gevoel niet op één lijn zitten. En dat de energie in jouw leven dus niet lekker stroomt. Stap twee is jezelf in alle nederigheid de volgende vraag stellen: wat is het dat ik nu nog niet van mijzelf zie, waardoor dit conflict (telkens weer) optreedt? Verwacht niet onmiddellijk een antwoord. Maar stel jezelf oprecht deze vraag en vroeg of laat zal het je nieuwe inzichten en meer vrijheid opleveren. Je kunt dit proces versnellen met RTT, omdat hypnose je helpt je bewuste geest te passeren en rechtstreeks naar de oplossing via je onderbewuste te gaan.


Regel 4: Doorbreek patronen


Zodra je nieuwe en krachtiger gedachten hebt geformuleerd is het belangrijk om deze de eerste paar weken bewust te blijven herhalen en jezelf eraan te herinneren dat je er nu anders over denkt. Dit is een noodzakelijke stap, omdat je geest alles het liefst bij het bekende houdt en jou wil weghouden van het onbekende (kadootje uit de oertijd). Daarom is het vaak zo moeilijk om hardnekkige gewoontes/gedachten te veranderen. De oplossing is dus dat je het onbekende bekend maakt, door bewust te blijven herhalen, minimaal 21 dagen.

'Waar is mijn olijf?'

Als je bijvoorbeeld niet gewend bent aan olijven vindt je ze de eerste dag misschien vies, maar als je iedere dag om vijf uur een olijf eet, denk je waarschijnlijk op dag 6, zo rond een uur of vijf: 'Waar is mijn olijf?' Die olijf kun je op alles plakken wat je maar wilt, want vrijwel alles wat we doen is aangeleerd gedrag. Wees daarom de eerste dagen vastberaden en streng tegen je geest die zich zal verzetten tegen verandering. Bijvoorbeeld door jou te vertellen dat je nog best een uurtje kunt blijven liggen en dat je ook morgen kunt beginnen met jouw plan om iedere ochtend 20 minuten te wandelen... Sta op en doe het gewoon, meestal is het na een paar dagen al een gewoonte geworden. Je bent dan 'opeens' iemand geworden die iedere ochtend 20 minuten wandelt, zonder daar überhaupt nog over na te denken.

Sta op en doe het gewoon, meestal is het na een paar dagen al een gewoonte geworden.

Regel 5: Have fun!


Je kunt het leven niet controleren, het loopt altijd anders dan je denkt. Het enige waar we controle op kunnen uitoefenen is onze gedachtenstroom. Wees aardig voor jezelf. Door je gevoel te erkennen en je aandacht vervolgens bewust op inspirerende en krachtige gedachten te richten, verander je je leven radicaal. Je merkt dat alles makkelijker gaat en je ziet steeds meer schoonheid in en om jou heen. Je bent dan geen willoze speelbal meer van je emoties en gedachten, maar een actieve speler, die leert en lol heeft in van alles wat ie onderweg tegenkomt.

Have fun & geniet van het uitzicht!


Door je gevoel te erkennen en je aandacht op inspirerende en krachtige gedachten te richten, verander je je leven radicaal.


36 views

Contact

 

Benieuwd wat RTT voor jou kan doen? Stuur een bericht via whatsapp en boek een vrijblijvend gesprek, zodat ik wat meer over jou kan leren en om te bepalen hoe ik jou het beste kan helpen. 

Laura Emmelkamp

06  47 77 06 96

Ik woon en werk in Amsterdam: van Eeghenlaan 27.

 

Daarnaast ben ik ook regelmatig in Deventer: Bruijnssteeg 28.

Volg mij op facebook en instagram

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon